pátek 22. října 2021

Candyman - recenze - 65 %

Americko-kanadský horor a thriller z roku 2021. V hlavních rolích Yahya Abdul-Mateen IITeyonah Parris a Nathan Stewart-Jarrett. Režie Nia DaCosta.

Film začíná příběhem Billyho, který byl k smrti vyděšen tajemným mužem s hákem místo ruky. Ale to už se přesouváme k mladému umělci jménem Anthony McCoy (Yahya Abdul-Mateen II) do současnosti. Ten žije se svou přítelkyní Briannou (Teyonah Parris) na území, kde se odehrál i příběh Billyho, a i příběh filmu Candyman z roku 1992. A kde to vlastně je. Na sídlišti Cabrini-Green v Chicagu.

Anthony se dozví o příběhu Helen Lyle, která byla posedlá přízrakem jménem Candyman a vraždila. Ti, co viděli první díl, vědí svoje. Ale tento příběh nepopírá původní film. Spíš nabízí odlišný pohled. Anthony se rozhodne vytvořit okolo celé legendy o Candymanovi svoji novou výstavu. Při tvorbě navíc narazí na Billyho, který přežil, ale tajemný muž nepřežil zásah policie. Ovšem to, z čeho byl podezřelý, pokračovalo dál.

Výstava a vernisáž proběhly v pohodě. Ale kurátor zrovna není nadšený. Navíc ho nenapadne nic lepšího než zkusit vyvolat Candymana. A to se jaksi povede. A kurátor a jeho přítelkyně jaksi zemřou. To je ale jenom začátek.

Velmi dobře je udělaná Anthonyho proměna psychiky. Začíná jako ambiciózní mladý umělec v nové progresivní čtvrti, který objeví nový životní směr v jedné městské legendě. A to se chtěl původně zabývat bělošským pohledem na řešení problémů černošského ghetta. Mimochodem, motiv rasové nerovnosti tady najdeme několikrát. Ale zároveň vidíme posun v tom, že běloši, kteří ublíží afroameričanovi čeká stejný osud. Zatím jenom v univerzu legend o Candymanovi.

Ale zpátky k Anthonyho psychickému stavu. Čím více zabředá do hlouby tajemného vraha, tím má mysl plnější strachu a obav. Ale je to vážně jenom strach, obavy a bujná fantazie. Nebo ho pronásleduje přízrak. Nebo je to démon, který ho posedl. To je velká spousta otázek. Ale odpověď vám dát nemůžu. Tato změna je navíc podpořena změnou vzhledu.

Samozřejmě tady najdeme pár brutálních záběrů. Ale je to spíše proto, aby se neřeklo. Vlastně to není ani důležité. A stejně je to většinou mimo záběr. Divák vidí jenom cákance krve.

Za velmi originální se dá považovat ztvárnění děsivých historek o Candymanovi pomocí stínového divadla. Je to mnohem lepší než obyčejné přeříkání příběhu s baterkou svítící zespodu na obličej. Navíc to vypadá jako reálné, mírně amatérské, ztvárnění stínohry, kde není důležité zakrýt ruce nebo špejle, což by pomocí počítače byla hračka. Tady jde hlavně o ten pocit. O ten pocit předávání příběhů ústně, z generace na generaci. K dokonalosti je to dovedeno během závěrečných titulků.

Celkem povedený „horor“, který se hlavně zaměřuje na příběh, což se i docela povedlo. To se u spousty podobných filmů nepovede. Děsivé to ale zrovna není. Příběh je povedený hlavně v kontextu většiny hororů současnosti. Na originálního Candymana to z tohoto pohledu, a i všech ostatních samozřejmě nemá. Ale k dobru můžeme autorům přičíst to, že snažili o nový film, ne o obyčejný remake.

Automobily

Najdeme tady například policejní Chevrolet Caprice, policejní Chevrolet Tahoe nebo policejní Ford Explorer.

Zdroje

https://www.csfd.cz/film/806055-candyman/prehled/

https://www.imdb.com/title/tt9347730/?ref_=nv_sr_srsg_0

Candyman, Candyman, Candyman. Candym……..


Žádné komentáře:

Okomentovat