Americko-kanadský horor a thriller z roku 2021. V hlavních rolích Yahya Abdul-Mateen II, Teyonah Parris a Nathan Stewart-Jarrett. Režie Nia DaCosta.
Film začíná příběhem Billyho, který byl k smrti vyděšen
tajemným mužem s hákem místo ruky. Ale to už se přesouváme k mladému
umělci jménem Anthony McCoy (Yahya Abdul-Mateen II) do současnosti. Ten žije se
svou přítelkyní Briannou (Teyonah Parris) na území, kde se odehrál i příběh
Billyho, a i příběh filmu Candyman z roku 1992. A kde to vlastně je. Na
sídlišti Cabrini-Green v Chicagu.
Anthony se dozví o příběhu Helen Lyle, která byla posedlá
přízrakem jménem Candyman a vraždila. Ti, co viděli první díl, vědí svoje. Ale
tento příběh nepopírá původní film. Spíš nabízí odlišný pohled. Anthony se
rozhodne vytvořit okolo celé legendy o Candymanovi svoji novou výstavu. Při
tvorbě navíc narazí na Billyho, který přežil, ale tajemný muž nepřežil zásah
policie. Ovšem to, z čeho byl podezřelý, pokračovalo dál.
Výstava a vernisáž proběhly v pohodě. Ale kurátor
zrovna není nadšený. Navíc ho nenapadne nic lepšího než zkusit vyvolat
Candymana. A to se jaksi povede. A kurátor a jeho přítelkyně jaksi zemřou. To
je ale jenom začátek.
Velmi dobře je udělaná Anthonyho proměna psychiky. Začíná
jako ambiciózní mladý umělec v nové progresivní čtvrti, který objeví nový
životní směr v jedné městské legendě. A to se chtěl původně zabývat
bělošským pohledem na řešení problémů černošského ghetta. Mimochodem, motiv
rasové nerovnosti tady najdeme několikrát. Ale zároveň vidíme posun v tom,
že běloši, kteří ublíží afroameričanovi čeká stejný osud. Zatím jenom
v univerzu legend o Candymanovi.
Ale zpátky k Anthonyho psychickému stavu. Čím více
zabředá do hlouby tajemného vraha, tím má mysl plnější strachu a obav. Ale je
to vážně jenom strach, obavy a bujná fantazie. Nebo ho pronásleduje přízrak.
Nebo je to démon, který ho posedl. To je velká spousta otázek. Ale odpověď vám
dát nemůžu. Tato změna je navíc podpořena změnou vzhledu.
Samozřejmě tady najdeme pár brutálních záběrů. Ale je to
spíše proto, aby se neřeklo. Vlastně to není ani důležité. A stejně je to
většinou mimo záběr. Divák vidí jenom cákance krve.
Za velmi originální se dá považovat ztvárnění děsivých
historek o Candymanovi pomocí stínového divadla. Je to mnohem lepší než obyčejné
přeříkání příběhu s baterkou svítící zespodu na obličej. Navíc to vypadá
jako reálné, mírně amatérské, ztvárnění stínohry, kde není důležité zakrýt ruce
nebo špejle, což by pomocí počítače byla hračka. Tady jde hlavně o ten pocit. O
ten pocit předávání příběhů ústně, z generace na generaci.
K dokonalosti je to dovedeno během závěrečných titulků.
Celkem povedený „horor“, který se hlavně zaměřuje na příběh,
což se i docela povedlo. To se u spousty podobných filmů nepovede. Děsivé to
ale zrovna není. Příběh je povedený hlavně v kontextu většiny hororů
současnosti. Na originálního Candymana to z tohoto pohledu, a i všech
ostatních samozřejmě nemá. Ale k dobru můžeme autorům přičíst to, že snažili
o nový film, ne o obyčejný remake.
Automobily
Najdeme tady například policejní Chevrolet Caprice,
policejní Chevrolet Tahoe nebo policejní Ford Explorer.
Zdroje
https://www.csfd.cz/film/806055-candyman/prehled/
https://www.imdb.com/title/tt9347730/?ref_=nv_sr_srsg_0
Candyman,
Candyman, Candyman. Candym……..
Žádné komentáře:
Okomentovat