Britský dramatický horor a thriller z roku 2022. V hlavních rolích Iola Evans, Asa Butterfield a Robert Englund. Režie Toby Meakins.
Robert
Englund zrovna zkouší na počítači textovou adventuru
s osmdesátých let pojmenovanou Curs>r. Jde o hru s hororovým
námětem, která vznikla spíš jako pokus neznámého autora. Hra si ale tak trochu žije
svým vlastním životem. Ale co naplat, vypadá to zajímavě. Během hry dostane na
výběr dvě možnosti. Jeho jazyk nebo její uši. Sice se mu do toho zrovna nechce,
ale po tom, co mu hra vyhrožuje smrtí, tak označí jazyk. Hned po tom uslyší křik,
a tudíž jde ke zdroji hluku a není to hezký pohled. Jeho manželka zrovna uřízla
synovi Jeho jazyk.
Ale to už se děj přesouvá ke Kayle (Iola Evans), která je
těhotná. Aby se uživila, tak pracuje jako uklízečka, a ještě opravuje počítače.
Navíc se stará o psychicky nemocnou matku. Jednou objeví u svého kamaráda
Isaaca (Asa
Butterfield) kopii jedné staré hry. Co jiného by to mohlo být než
Curs>r. Vypadá to zajímavě, takže se rozhodnou ji vyzkoušet. Navíc je za
dohrání peněžní cena. Měli se sejít ve dvě ráno v bufetu, Isaac ale
nedorazí, takže jde do toho sama. První volbou je „káva nebo dort.“ Káva je
jasná volba. A hele, servírka donesla kávu. To není špatné. Ale vždyť to znáte
„Když ptáčka lapají, hezky mu zpívají.“ A už to začíná. Servírka začala házet
skleničky na zem. A na počítači hned vyskočí další volba. Pokračovat
v házení nebo to uklidit. To je přece jasné. Uklidit. Ale má to háček.
Přání se vyplní, ale servírka začne sklo jíst. Ale má to i světlou stránku.
Kayla dokončila první level a bude mít chvíli klid.
Celý hlavní příběh se rozjíždí celkem pomalu, ale po
příchodu hry by se tempo dalo označit za celkem slušné. Výsledky voleb většinou
nešokují brutalitou, ale spíše sází na trápení lidí skrz psychickou rovinu
pomocí toho, na čem jim nejvíce záleží anebo pomocí těch největších kostlivců
ze skříně.
Obraz a i efekty jsou spíše komorní. Hlavně se používají ty
efekty, které jsou levné na výrobu. Ale z toho mála se podařilo dostat
docela dost. Možná to i díky té „lacinosti“ celkem dobře zapadlo do atmosféry
osmdesátých let, neboli doby vzniku hry Curs>r. A vlastně i laciných filmů
té doby. Vždyť bych se ani nedivil, kdyby se v nějaké lokaci objevil třeba
Candyman.
Film má vzhledem k hlavní ženské postavě i sociální
rozměr. Je přece těhotná, otec je kdoví kde, nemůže najít pořádnou práci, a
ještě se stará o svoji matku. V podstatě nemá jiné vyhlídky do budoucna,
než být uvězněna mezi péčí o ostatní generace z rodiny a úmornou manuální
prací. Navíc vzhled čtvrti, kde bydlí, neposkytuje zrovna naději na lepší
budoucnost.
Konec filmu je takový hodně divný a neobvyklý, ale vlastně
se to skvěle hodí k tomu, co jsme viděli do teď. A nakonec z toho
všeho zla vznikne i něco pozitivního.
Na první pohled trochu brakový thriller, ale ukáže se, že
jde o povedené dílo, které mě, vzhledem k hodnocení na čsfd.cz, i docela překvapilo.
Nenajdeme tady žádné velkolepé efekty, ani zkušenosti tvůrců nebyli zrovna
velké, ale i tak vzniklo něco zajímavého. Prostě takové hororově počítačové
retro.
Automobil
Isaac jezdí ve Fordu Mustang. Dále tady najdeme policejní
Ford Crown Victoria.
Zdroje
https://www.csfd.cz/film/1142554-rozhodnuti-nebo-zivot/galerie/
https://www.imdb.com/title/tt11514780/?ref_=nv_sr_srsg_0
Žádné komentáře:
Okomentovat