pátek 6. května 2022

Rozhodnutí nebo život (Choose or Die) - recenze - 70 %

Britský dramatický horor a thriller z roku 2022. V hlavních rolích Iola EvansAsa Butterfield a Robert Englund. Režie Toby Meakins.

Robert Englund zrovna zkouší na počítači textovou adventuru s osmdesátých let pojmenovanou Curs>r. Jde o hru s hororovým námětem, která vznikla spíš jako pokus neznámého autora. Hra si ale tak trochu žije svým vlastním životem. Ale co naplat, vypadá to zajímavě. Během hry dostane na výběr dvě možnosti. Jeho jazyk nebo její uši. Sice se mu do toho zrovna nechce, ale po tom, co mu hra vyhrožuje smrtí, tak označí jazyk. Hned po tom uslyší křik, a tudíž jde ke zdroji hluku a není to hezký pohled. Jeho manželka zrovna uřízla synovi Jeho jazyk.

Ale to už se děj přesouvá ke Kayle (Iola Evans), která je těhotná. Aby se uživila, tak pracuje jako uklízečka, a ještě opravuje počítače. Navíc se stará o psychicky nemocnou matku. Jednou objeví u svého kamaráda Isaaca (Asa Butterfield) kopii jedné staré hry. Co jiného by to mohlo být než Curs>r. Vypadá to zajímavě, takže se rozhodnou ji vyzkoušet. Navíc je za dohrání peněžní cena. Měli se sejít ve dvě ráno v bufetu, Isaac ale nedorazí, takže jde do toho sama. První volbou je „káva nebo dort.“ Káva je jasná volba. A hele, servírka donesla kávu. To není špatné. Ale vždyť to znáte „Když ptáčka lapají, hezky mu zpívají.“ A už to začíná. Servírka začala házet skleničky na zem. A na počítači hned vyskočí další volba. Pokračovat v házení nebo to uklidit. To je přece jasné. Uklidit. Ale má to háček. Přání se vyplní, ale servírka začne sklo jíst. Ale má to i světlou stránku. Kayla dokončila první level a bude mít chvíli klid.

Celý hlavní příběh se rozjíždí celkem pomalu, ale po příchodu hry by se tempo dalo označit za celkem slušné. Výsledky voleb většinou nešokují brutalitou, ale spíše sází na trápení lidí skrz psychickou rovinu pomocí toho, na čem jim nejvíce záleží anebo pomocí těch největších kostlivců ze skříně.

Obraz a i efekty jsou spíše komorní. Hlavně se používají ty efekty, které jsou levné na výrobu. Ale z toho mála se podařilo dostat docela dost. Možná to i díky té „lacinosti“ celkem dobře zapadlo do atmosféry osmdesátých let, neboli doby vzniku hry Curs>r. A vlastně i laciných filmů té doby. Vždyť bych se ani nedivil, kdyby se v nějaké lokaci objevil třeba Candyman.

Film má vzhledem k hlavní ženské postavě i sociální rozměr. Je přece těhotná, otec je kdoví kde, nemůže najít pořádnou práci, a ještě se stará o svoji matku. V podstatě nemá jiné vyhlídky do budoucna, než být uvězněna mezi péčí o ostatní generace z rodiny a úmornou manuální prací. Navíc vzhled čtvrti, kde bydlí, neposkytuje zrovna naději na lepší budoucnost.

Konec filmu je takový hodně divný a neobvyklý, ale vlastně se to skvěle hodí k tomu, co jsme viděli do teď. A nakonec z toho všeho zla vznikne i něco pozitivního.

Na první pohled trochu brakový thriller, ale ukáže se, že jde o povedené dílo, které mě, vzhledem k hodnocení na čsfd.cz, i docela překvapilo. Nenajdeme tady žádné velkolepé efekty, ani zkušenosti tvůrců nebyli zrovna velké, ale i tak vzniklo něco zajímavého. Prostě takové hororově počítačové retro.

Automobil

Isaac jezdí ve Fordu Mustang. Dále tady najdeme policejní Ford Crown Victoria.

Zdroje

https://www.csfd.cz/film/1142554-rozhodnuti-nebo-zivot/galerie/

https://www.imdb.com/title/tt11514780/?ref_=nv_sr_srsg_0

 

Žádné komentáře:

Okomentovat