pátek 1. dubna 2022

Poslední noc v Soho (Last Night in Soho) - recenze - 75 %

Britský dramatický horor a thriller z roku 2021. V hlavních rolích Thomasin McKenzieAnya Taylor-Joy a Matt Smith. Režie Edgar Wright.



Eloise (Thomasin McKenzie) je studentka z Cornwallu, která se zabývá tvorbou vlastního oblečení a ze všeho nejvíce zbožňuje kulturu, hudbu a oblečení šedesátých let. Na tom má velkou zásluhu její babička, která se o ní stará. Eloise zrovna obdržela dopis, že byla přijata na návrhářskou vysokou školu v Londýně. To byl samozřejmě její sen, ale dělá to i na počest svojí matky, která o tom snila též, ale neuspěla. A tak Eloise zamíří do ruchu velkoměsta.

Všechno začíná ubytováním na hlučné koleji v londýnské čtvrti Soho. Eloise je ze začátku celkem zakřiknutá z té přemíry nových vjemů, ale její spolužačky to berou jako ideální příležitost k unáhleným soudům a troše toho pomlouvání. To není zrovna ideální začátek, když navíc koleje zrovna neposkytují ideální podhoubí pro kvalitní spánek. Takže pro zachování zdravého rozumu si najde garsonku v domě staré dámy. Ale rozhodně nemá tušení, že to hlavní dobrodružství teprve začíná.

Eloise začne v novém bydlení vídat ve snech tajemnou Sandie (Anya Taylor-Joy) v šedesátých letech minulého století, která chce být úspěšnou zpěvačkou a tanečnicí. Ale nebude to úplně tak prosté, jelikož jsou Eloise a Sandie na určitém stupni bytí propojeny. Sandie se v místním klubu seznámí s mužem jménem Jack (Matt Smith), který ji slibuje pomoc s rozjezdem kariéry. Ale nic není tak růžové, jelikož Sandie skončí jako řadová tanečnice v pofidérním kabaretu. Mezitím začnou tyto noční výstřelky značně ovlivňovat i běžný Eloisin život a duševní spojení se prohlubuje.

Pro tento film je především důležitá stylizace jeho částí do stylu šedesátých let minulého století. Všechno to začíná u velkých kabaretů s kvalitní produkcí a dobrou klientelou. Celé to samozřejmě doplňuje swingová hudba v bigbandové úpravě. Poté to ale klesá do vod drogových závislostí, prostituce a nenaplněných snů. Lesk a bída starého Londýna. Prostě jde o skvělé propojení audiovizuálu s dobovými reáliemi.

Po většinu filmu není vlastně vůbec jasné, co se to Elois děje. Zda se doopravdy napojuje na existující dívku z šedesátých let a sleduje jednu etapu jejího života. Nebo jestli její mysl s predispozicemi k psychickému onemocnění jenom nezvládá velkoměsto. Nebo je v tom trochu psychedeliky. Můžete vlastně hádat. Pravdu se nakonec dozvíte, ale všechno může být aspoň trošičku pravda.

Na konci filmu se projeví pravé zlo, které se schovává přímo na očích. Nikým neobjeveno a rozhodně nečekáno.

Zajímavý film, který díky dobré symbióze obrazu, zvuku a hudby dokáže diváka skvěle přenést do atmosféry šedesátých let. Současná dějová linie a i děj obecně hrají trochu druhé housle, ale ostudu rozhodně neudělají. Jenom tím hororem v základním popisu si nejsem úplně jist. 

Automobily

Eloisin kamarád používá Vauxhall Corsa. Jack jezdí v Triumphu TR4. Dále tady najdeme taxi Vauxhall Cavalier nebo záchranářský Mercedes-Benz Sprinter nebo BMW řady X. A kabaret, kde Sandie vystupuje se jmenuje jako model automobilky Reliant.

Zdroje

https://www.csfd.cz/film/736918-posledni-noc-v-soho/prehled/

https://www.imdb.com/title/tt9639470/?ref_=nv_sr_srsg_0

 

Žádné komentáře:

Okomentovat