pátek 12. srpna 2022

Predátor: Kořist (Prey) - recenze - 65 %

Americký hororový sci-fi akční thriller z roku 2022. V hlavních rolích Amber MidthunderDakota Beavers a Mike Paterson. Režie Dan Trachtenberg.

Naru (Amber Midthunder) je dospívající původní obyvatelka Severní Ameriky. Zvládne hledání potravy i léčení zranění, ale tohle nechce dělat do konce života. Nechce být pouze hospodyně a matka. Touží po lovecké kariéře. Sice ji to nikdo neučil, ale svojí houževnatostí a pílí se dokázala slušně vypracovat. Jednoho dne se mladí lovci vydají na lov pumy. Samozřejmě se k nim přidá i Naru a její věrný psí přítel. Sebou ji vzali pouze kvůli jejím léčitelským a stopařským znalostem. Což se hodí hned když po cestě narazí na zraněného druha.

Všichni se s ním vydají do vesnice. Pouze Naruin bratr Taabe (Dakota Beavers) pokračuje v lovu. Ale Naru po zpáteční cestě objeví podivné stopy a jiné podivnosti, tudíž jde bratra varovat. Bohužel se dostanou do křížku s pumou, kde je Naru zraněna a Taabe zdolá šelmu a stane se hrdinou kmene. Ovšem Naru ví, že se venku ukrývá mnohem nebezpečnější Predátor. V kmeni jí nikdo nevěří, takže se vydá na pátrání pouze se svým čtyřnohým společníkem.

Celou první polovinu filmu se nám představuje i sci-fi hi-tech mimozemský Predátor se spoustou úžasných schopností. To postupně mění náš náhled na Naru, která je velmi dobrou lovkyní, kterou sice nepřestane být, ale v očích diváka se postupně změní na outsidera. Sice chceme, aby vyhrála, ale je celkem těžké uvěřit, že by měla nějakou šanci, ještě když má k dispozici pouze primitivní zbraně. Dokáže to probudit sympatie, aby nám záleželo na jejím přežití.

Důležitá je tady i atmosféra. Začíná to u idylky života původních obyvatel. Hledání jídla a procházení se po krásné přírodě. Navíc je to prostředí mnohem bližší českému divákovi než džungle prvního filmu. Ale všechno není tak hezké. Les je plný nebezpečných zvířat, která mohou kdykoliv zaútočit. Podporuje to pocity ohrožení, kde člověka dělí od smrti luk, kopí a oheň. Ta atmosféra nebezpečí skrývajícího se v křoví se znásobí po příchodu Predátora. Vždyť jsme ho viděli roztrhat na kusy obřího medvěda. Navíc je celkem jednoduché útočit, když jste neviditelní. To dokáže vybudovat pěkně hutnou atmosféru.

Nakonec ale asi nebude sám Predátor tím hlavním problémem. Momentálně je sice tou nejvíce nebezpečnou bytostí v kraji, ale najdeme tady i něco s mnohem vražednějším potenciálem do budoucna. Máme tady totiž bělošské osadníky. Asi už nemusím psát dál, co hrozného to znamená.

Konec filmu byl trochu zklamáním. Všechno dopadlo tak, jak mělo. Ale o tohle mi zase tak nejde. Hlavní problém je to, že se během celého děje buduje kolem Predátora aura neporazitelnosti. Vidíme spoustu jeho zvláštních schopností a vymožeností. A nakonec je to vlastně celkem jednoduché ho porazit. Vlastně nemusí Naru vynaložit ani nějaké extra úsilí. Po tom povedeném předcházejícím filmu to je trochu škoda.

Celkem povedená verze Predátora, která ho dokázala přenést do přírody mírného pásu bez toho, aby to poškodilo atmosféru. Dobře provedeno bylo i zapojení kultury původní obyvatel do celkem sci-fi námětu. Zakončení ale bohužel neodpovídalo kvalitě zbytku filmu, takže jsem si nakonec odnesl poněkud rozporuplné pocity.

Automobily

Vzhledem k zasazení filmu do osmnáctého století tady bohužel nenajdeme žádné automobily.

Zdroje