pátek 16. září 2022

Jen na skok (I Came By) - recenze - 65 %

Britský thriller z roku 2022. V hlavních rolích Hugh BonnevilleGeorge MacKay a Percelle Ascott. Režie Babak Anvari.

Toby (George MacKay) se svým parťákem Jayem (Percelle Ascott) po nocích sprejují nápisy v domech boháčů. Je to takový boj proti systému. Vymezení se proti rozevírání nůžek mezi chudými a bohatými lidmi. Což se zrovna Tobymu hodí, jelikož to je typický zastydlý puberťák, který v životě nic nedokázal. Při svém práci ořezávače stromů Jay vytipuje dalšího kandidáta na vylepšení interiéru. Konkrétně jde o soudce (Hugh Bonneville) ze staré bohaté rodiny, což je ideální. Bohužel ale samotné akce se Jay, který nemá tak silné ideály, odmítne zúčastnit. Jeho partnerka totiž otěhotněla, což poněkud změnilo priority.

Toby ovšem přestat nedokáže, takže holt musí jít sám. Hezky si vyhlédne čas, kdy je soudce pryč a jde na věc. Celkem jednoduše se dostane dovnitř a trochu se tam porozhlédne. Najednou se ozve hluk ze sklepa. Toby místo aby utekl, tak se jde bezstarostně podívat po zdroji. Ale nakonec to není nic špatného. Sklep ovšem skrývá mnohem horší tajemství. V tajné místnosti Toby najde uvězněného muže. Než stihne cokoliv udělat, tak musí zdrhnout. Majitel je ve dveřích.

Toby to ovšem nedokáže nechat být. I když se bojí odhalení svých nezákonných aktivit, tak zavolá policii. Ta sice dům navštíví, ale nějaký anonymní tip není dostatečným důvodem k důkladné prohlídce. Takže to Toby musí vzít do své režie a poradit si sám.

Začíná to jako klasický film o únosu, kde je potřeba dostatečně poznat hlavní postavy z obou stran příběhu. Také je samozřejmě důležité ukázat vztahy mezi nimi. Potom se to ale začne ubírat trochu neobvyklým směrem. Jako diváci totiž nesledujeme oběť únosu. V centru naší pozornosti jsou její příbuzní, kteří se vyrovnávají se ztrátou. Oproti tomu ale také nesmíme zapomenout na samotnou osobu únosce, která si samozřejmě také zaslouží pozornost. Dalo by se to označit za takový svěží vítr v tomto žánru.

Najdeme tady i trochu sociálního tématu v podobě přistěhovalectví. Ten historický názor ohledně nadřazenosti evropského obyvatelstva nad zbytkem světa. Sice to není takto kritické, ale pořád to v některých lidech dřímá. Vždyť i spousta lidí u nás považuje vietnamské prodavače za lidi méněcenné, kteří nezaslouží ani vykání.

Ale rozhodně to není pořád tak vážné. Najdeme tady i různá témata z běžného života. Různé postavy jsou v různých fázích života a řeší odpovídající problémy. Ale i ve vztahu k únosu tady najdeme věci jako běžné zpracovávání ztráty nebo posedlost, která může špatnou situaci ještě zhoršit. Takové věci dokážou film trochu přiblížit k normálnímu divákovi.

Konec filmu byl možná trochu zbytečně akční a násilný. Nebylo to rozhodně nijak extrémní, ale po tom poklidném a rozvážném, na konverzaci zaměřeném zbytku filmu nebyla rvačka úplně dobrý nápad. Takový laciný způsob, jak se nakonec zavděčit i trochu jiné cílové skupině, než na kterou se mířilo doteď.

Celkem povedený film o únosu, který se odhodlal dané téma uchopit z jiného směru. Určitě by z toho šlo dostat více, ale i v této podobě to bylo dostatečně zajímavé. Prostě takový poklidný film, který ale dokáže i dobře zabavit.

Automobily

Soudce jezdí v Jaguaru XF. Tobyho kumpán Jay používá Volkswagen Golf nebo později BMW řady 3. Tobyho matka jezdí v Toyotě Yaris. Dále tady najdeme například policejní BMW X5 nebo policejní Kiu Sorento.

Zdroje