pátek 2. září 2022

Top Gun: Maverick - recenze - 70 %

Americké akční drama z roku 2022. V hlavních rolích Tom Cruise, Miles Teller a Jennifer Connelly. Režie Joseph Kosinski.

Pete „Maverick“ Mitchell (Tom Cruise) je nyní testovacím pilotem experimentálních letounů. Jednoho dne má ve speciálním letadle překonat desetinásobně rychlost zvuku. Nadřízený to chtěl zastavit, ale Maverick zrovna moc nedbá na pravidla, takže se letí. Úkol se podaří, ale našemu pilotovi to je málo. Je nenasytný, chce ještě vyšší rychlost. Ale letadlo se jaksi rozletí na kusy. Celá tato anabáze by byla ideální příležitostí k jeho propuštění, ale naštěstí jsou jeho zkušenosti potřeba zpátky v jednotce Top Gun.

Konkrétně jde o super složitou a super nebezpečnou misi s cílem zničit nepřátelskou továrnu na obohacený uran. Ale není všechno zlato, co se třpytí. Maverick nemá pilotovat, jeho úkolem je připravit, pro tento úkol, mladé piloty. Navíc je potřeba použít staré stíhačky F-18. A tak začínáme nácvikem. Nejdříve přicházejí na řadu běžné letecké manévry. Mladí piloti s tím nemají problém. Ale hlavní úkol je udělat z několika sebevědomých a vychvalovaných individuí skvěle spolupracující tým. To bude o dost složitější.

Nejdříve začnu u příběhu, který sice obsahuje spoustu postav, ale pouze jedna, mimo hlavní postavy, má aspoň trochu hloubky. Většinu času všichni slouží jako doplněk k postavě Mavericka. Jejich úkolem je pouze být prostředníky, kteří katalyzují Maverickův děj. Ten se musí vyrovnávat se svými démony z minulosti, kterých se díky této akci několik oživilo. Ale zároveň se musí ujmout úplně nové role, ve které se ještě nikdy neocitl. Potřebuje trochu dospět a přijmout nějakou tu zodpovědnost. Prostě spousta klasických žánrových klišé, ale tady se to dá určitě odpustit.

A teď to hlavní, což jsou akční letecké scény. Bylo samozřejmě jisté, že tomuto aspektu filmu bude věnováno hodně pozornosti a péče. Ale musím říct, že se autoři překonali. Skvěle dokázali diváka vtáhnout do děje a zprostředkovat ty pocity z obrovské rychlosti a těla drtícího přetížení. To nebezpečí a adrenalin. Skvěle zvolená hudba je už pouze tou pověstnou třešničkou na dortu. Dokonce je částečně možné okusit ty pocity na obrazovce televize. I při tomto komorním rozměru „plátna“ se občas neubráníte husí kůži. Ale samozřejmě v kině to bude úplně jiný zážitek.

Ještě bylo důležité navodit tu atmosféru osmdesátých let, což je dneska moderní. Ale tady to není takto prvoplánové, prostě nás to více přibližuje k původnímu filmu. Všichni byli mladí a bezstarostní. Problémy se skrývaly a nebylo potřeba se stresovat. Být oblíbený v kolektivu a užít si zábavu, to byl cíl. Všechny tyto pocity se proplétají celým filmem a dovoluje to aspoň na chvíli zapomenout na neveselou současnost.

Povedený akční film, který se nesnaží oslnit dějem, ale zaměřuje se na to, co je opravdu důležité. Letecké scény jsou naprosto skvělé a dokonale vtáhnou do děje. Možná je to až moc zaměřeno na Mavericka v podání Toma Cruise, který si tento film tak trochu udělal pro sebe, ale vlastně mi vůbec nevadilo sledovat, jak si dělá radost. Protože mě potěšil také.

Automobily

Maverickův nadřízený jezdí ve Fordu Expedition. Jeden z mladých pilotů používá Ford Bronco. Maverickova „kamarádka“ jezdí ve starém Porsche 911. Dále tady najdeme motocykly Kawasaki Ninja H2 R Carbon nebo Kawasaki GPZ 900 R Ninja.

Zdroje